УТВЕРЖДЕНО
приказом Уполномоченного
по защите прав предпринимателей
в городе Москве
от «14» октября 2024 г. № 274-П
ПОЛОЖЕНИЕ
о Российско-Оманском деловом Совете при Уполномоченном по защите прав предпринимателей в городе Москве
Настоящее Положение разработано в соответствии со статьей 17 Закона города Москвы от 30.10.2013 № 56 «Об Уполномоченном по защите прав предпринимателей в городе Москве», в целях оказания содействия Уполномоченному по защите прав предпринимателей в городе Москве (далее – Уполномоченный) в решении задач, связанных с улучшением делового и инвестиционного климата в городе Москве, защите прав и законных интересов субъектов предпринимательской деятельности на территории города Москвы и определяет цели, задачи, и порядок работы Российско-Оманского делового Совета (далее – Российско-Оманский Совет, Деловой Совет, Совет).
1. Общие положения
1.1. Российско-Оманский Совет является коллегиальным совещательным органом, действующим на общественных началах (на безвозмездной основе).
1.2. Совет в своей деятельности руководствуется Конституцией Российской Федерации, Федеральным законом от 07.05.2013 № 78-ФЗ «Об уполномоченных по защите прав предпринимателей в Российской Федерации» и другими федеральными законами и иными нормативными правовыми актами Российской Федерации, Уставом города Москвы, Законом города Москвы от 30.10.2013 № 56 «Об Уполномоченном по защите прав предпринимателей в городе Москве», Законом города Москвы от 07.10.2015 № 54 «Об инвестиционной политике города Москвы и государственной поддержке субъектов инвестиционной деятельности», Законом города Москвы от 07.10.2015 № 55 «О промышленной политике города Москвы», другими законами и иными нормативными правовыми актами города Москвы.
1.3. Решения Совета имеют консультативный и рекомендательный характер.
1.4. Совет формируется на срок полномочий Уполномоченного и действует на постоянной основе.
1.5. Российско-Оманский Совет имеет собственный раздел на официальном сайте Уполномоченного в информационно-телекоммуникационной сети «Интернет»: https://business-ombudsman.mos.ru., с опубликованной информацией на русском и английском языках, а также может иметь собственный сайт в сети Интернет.
2. Цель и основные задачи Российско-Оманского Совета
Целью Делового Совета является оказание информационно-аналитической, консультационной, организационной, научно-методической помощи и иного содействия Уполномоченному при реализации его полномочий в сфере решения задач по улучшению делового и инвестиционного климата в городе Москве, укрепления и развития российско-оманских экономических и деловых связей, защиты прав и законных интересов оманских предпринимателей на территории города Москвы.
2.1. Основными задачами Совета являются:
2.1.1. Содействие в создании на территории города Москвы благоприятных условий для привлечения инвестиций Султаната Оман (далее также - Оман) и стимулирования инвестиционной деятельности, развитие внешнеторгового потенциала субъектов предпринимательской деятельности в городе Москве.
2.1.2. Содействие Уполномоченному в обеспечении гарантий государственной защиты прав и законных интересов субъектов предпринимательства Султаната Оман, осуществляющих деятельность на территории города Москвы.
2.1.3. Выработка предложений в сфере инвестиционной политики, реализуемой в рамках экономического взаимодействия между Россией и Оманом.
2.1.4. Подготовка экспертных заключений по инвестиционным проектам, реализуемым с участием российско-оманского бизнеса на территории города Москвы и Омана.
2.1.5. Содействие в предоставлении комплексных экспертиз по всем секторам экономики в российско-оманских деловых отношениях, медиация в вопросах качества и компетенций предоставляемых комплексных экспертиз между российско-оманским бизнесом.
2.1.6. Содействие в создании российско-оманских деловых ассоциаций, являющихся центрами стратегического взаимодействия и платформой для укрепления международного экономического сотрудничества, торговых отношений и инвестиционных возможностей.
2.1.7. Содействие в создании прочного и долговременного экономического партнерства между российскими и оманскими компаниями в ключевых отраслях экономики, увеличение объемов двусторонней торговли и инвестиций, роста ВВП.
2.1.8. Участие в проведении и организации торговых миссий, выставок и инвестиционных форумов для демонстрации бизнес-возможностей Султаната Оман и города Москвы.
2.1.9. Расширение торговых и инвестиционных партнерств в ключевых секторах энергетики, образования, туризма, инфраструктуры и технологий.
2.1.10. Содействие в создании стимулов для российских компаний, заинтересованных в развитии бизнеса в Омане и для оманских компаний, стремящихся выйти на российские рынки.
2.1.11. Поддержка субъектов предпринимательства в сфере ВЭД, способствующих диверсификации экономики Омана через привлечение российских инвестиций в ключевые секторы экономики.
2.1.12. Оказание содействия малому, среднему бизнесу города Москвы и Омана в части поиска, и исследования новых возможностей сотрудничества.
2.1.13. Оказание возможной помощи, содействия московским и оманским стартапам в выходе на новые рынки, внедрении инноваций и реализации инвестиционных возможностей.
2.1.14. Осуществление координации с иными отраслевыми объединениями в рамках Экосистемы Уполномоченного.
2.1.15. Проведение мониторинга состояния развития предпринимательства в сфере инвестиционной и внешнеэкономической деятельности в Султанате Оман и городе Москве.
2.1.16. Содействие в выработке предложений в сфере совершенствования законодательства, регулирующего деятельность субъектов инвестиционной деятельности и ВЭД.
2.1.17. Оказание консультационной, методической помощи и содействия по взаимодействию органов исполнительной власти с субъектами инвестиционной и предпринимательской деятельности.
2.1.18. Содействие укреплению кросс-культурных российско-оманских деловых отношений;
2.1.19. Содействие в создании и реализации программ межкультурного обмена между российским и оманским бизнесом;
2.1.20. Участие в создании партнерств с образовательными учреждениями и инновационными центрами обеих стран для обмена знаниями, особенно в области передовых технологий и цифровой экономики;
2.1.21. Участие в решении иных вопросов оказания содействия в деятельности Уполномоченного.
3. Состав Российско-Оманского делового Совета
В состав Совета входят Председатель Совета, ответственный секретарь Совета, члены Совета.
4. Председатель Российско-Оманского делового Совета
4.1. Общее руководство деятельностью Совета осуществляет Председатель, который назначается Уполномоченным на срок его полномочий.
4.2. Председатель Совета:
5. Ответственный секретарь Совета
5.1. Ответственный секретарь Совета (далее – Секретарь Совета) утверждается Уполномоченным по представлению Председателя Совета.
5.2. Секретарь Совета:
6. Члены Совета
6.1. Совет формируется Уполномоченным из числа представителей:
6.2. Персональный состав Совета определяется Уполномоченным. Представители общественных организаций и предпринимательских объединений представляют кандидатуры своих представителей Уполномоченному для включения в состав Совета.
6.3. Члены Совета назначаются на срок полномочий Уполномоченного.
6.4. Возможно досрочное прекращение полномочий члена Совета по инициативе одной из сторон. Основаниями досрочного прекращения полномочий являются:
7. Права и обязанности членов Российско-Оманского Совета
7.1. Члены Совета имеют право:
7.2. Члены Совета обязаны:
8. Организация работы Совета
8.1. Совет осуществляет свою работу посредством:
8.2. Рабочие группы Совета создаются Уполномоченным по представлению Председателя Совета.
8.3. Состав и порядок работы рабочих групп определяются Председателем Совета.
9. Заседания Совета
9.1. Заседания Совета проводятся по мере необходимости, но не реже 1 раза в полугодие.
9.2. Заседания Совета могут проводиться в формате видеоконференции. Факт участия членов Совета в заседании в формате видеоконференции отражается в протоколе заседания.
9.3. Заседания Совета правомочны при участии в заседаниях не менее половины членов Совета.
9.4. Решения Совета принимаются открытым голосованием простым большинством голосов от числа присутствующих на заседании членов Совета.
9.5. Копия протокола заседания Совета направляется всем членам Совета в течение 14 рабочих дней после даты проведения заседания Совета.
9.6. Информация о деятельности и решениях Российско-Оманского Совета публикуется на сайте Уполномоченного в информационно-телекоммуникационной сети «Интернет»: https://business-ombudsman.mos.ru в разделе Совета, на собственном сайте Совета в сети Интернет (при его наличии), а также предоставляется средствам массовой информации и заинтересованным организациям.
9.7. Организационно-техническое и методическое обеспечение деятельности Совета осуществляет Управление Уполномоченного.
APPROVED
by order of the Commissioner
for the protection of enttrepreneurs'
rights
in the city of Moscow
date October "14" 2024 No. 274-P
REGULATIONS
on the Russian-Omani Business Council under the Commissioner for the
Protection of Entrepreneurs' Rights in Moscow
This Regulation has been developed in accordance with Article 17 of the Law of the City of Moscow dated 30.10.2013 No. 56 "On the Commissioner for the Protection of Entrepreneurs' Rights in the City of Moscow", in order to assist the Commissioner for the Protection of Entrepreneurs' Rights in the City of Moscow (hereinafter referred to as the Commissioner) in solving problems related to improving the business and investment climate in the city of Moscow, protecting the rights and legitimate interests of business entities in the territory of the city of Moscow and defines the goals, objectives, and operating procedures of the Russian-Omani Business Council (hereinafter referred to as the Russian-Omani Council, Business Council, Council).
General Provisions
1.1. Russian-Omani Council is a collegial advisory body operating on a voluntary basis (free of charge).
1.2. In its activities, the Council is guided by the Constitution of the Russian Federation, Federal Law No. 78-FZ of 07.05.2013 "On Commissioners for the Protection of Entrepreneurs' Rights in the Russian Federation" and other federal laws and other regulatory legal acts of the Russian Federation, the Charter of the City of Moscow, Law of the City of Moscow of 30.10.2013 No. 56 "On the Commissioner for the Protection of Entrepreneurs' Rights in the City of Moscow", Law of the City of Moscow of 07.10.2015 No. 54 "On the Investment Policy of the City of Moscow and State Support for Subjects of Investment Activities", Law of the City of Moscow of 07.10.2015 No. 55 "On the Industrial Policy of the City of Moscow", other laws and other regulatory legal acts of the city of Moscow.
1.3. The decisions of the Council are of an advisory and recommendatory nature.
1.4. The Council is formed for the term of office of the Commissioner and operates on a permanent basis.
1.5. Russian-Omani Council has its own section on the official website of the Commissioner in the information and telecommunications network "Internet": https://business-ombudsman.mos.ru., with published information in Russian and
English, and may also have its own website on the Internet.
Purpose and main objectives of Russian-Omani Council
The purpose of the Business Council is to provide informational, analytical, consultative, organizational, scientific and methodological assistance and other support to the Commissioner in the implementation of his powers in the area of solving problems of improving the business and investment climate in the city of Moscow, strengthening and developing Russian-Omani economic and business ties, protecting the rights and legitimate interests of Omani entrepreneurs in the city of Moscow.
2.1. The main objectives of the Council are:
2.1.1. Assistance in creating favorable conditions in the city of Moscow to attract investments from the Sultanate of Oman (hereinafter also referred to as Oman) and stimulate investment activities, development of foreign trade potential of business entities in the city of Moscow.
2.1.2. Assistance to the Commissioner in ensuring guarantees of state protection of the rights and legitimate interests of business entities of Sultanate of Oman, operating in the city of Moscow.
2.1.3. Development of proposals in the field of investment policy implemented within the framework of economic cooperation between Russia and Oman.
2.1.4. Preparation of expert opinions on investment projects implemented with the participation of Russian-Omani businesses in the city of Moscow and Oman.
2.1.5. Assistance in providing comprehensive expertise on all sectors of the economy in Russian-Omani business relations, mediation in matters of quality and competence of the comprehensive expertise provided between Russian-Omani businesses.
2.1.6. Assistance in the creation of Russian-Omani business associations that serve as centers of strategic interaction and a platform for strengthening international economic cooperation, trade relations and investment opportunities.
2.1.7. Assistance in creating a strong and long-term economic partnership between Russian and Omani companies in key sectors of the economy, increasing the volume of bilateral trade and investment, and GDP growth.
2.1.8. Participation in conducting and organizing trade missions, exhibitions and investment forums to demonstrate the business opportunities of the Sultanate of Oman and the city of Moscow.
2.1.9. Expanding trade and investment partnerships in key sectors of energy, education, tourism, infrastructure and technology.
2.1.10. Assistance in creating incentives for Russian companies interested in developing business in Oman and for Omani companies seeking to enter Russian markets.
2.1.11. Support for business entities in the field of foreign economic activity, contributing to the diversification of the Omani economy by attracting Russian investment in key sectors of the economy.
2.1.12. Providing assistance to small and medium-sized businesses in Moscow and Oman in terms of searching for and exploring new opportunities for cooperation.
2.1.13. Providing possible assistance and support to Moscow and Omani startups in entering new markets, implementing innovations and realizing investment opportunities.
2.1.14. Coordination with other industry associations within the Ombudsman Ecosystem.
2.1.15. Conducting monitoring of the state of development of entrepreneurship in the sphere of investment and foreign economic activity in the Sultanate of Oman and the city of Moscow.
2.1.16. Assistance in developing proposals in the area of improving legislation regulating the activities of investment and foreign economic activity entities.
2.1.17. Provision of consulting, methodological assistance and support for interaction between executive authorities and entities engaged in investment and entrepreneurial activities.
2.1.18. Promoting the strengthening of cross-cultural Russian-Omani business relations;
2.1.19. Assistance in the creation and implementation of intercultural exchange programs between Russian and Omani businesses;
2.1.20. Participation in the creation of partnerships with educational institutions and innovation centers of both countries to exchange knowledge, especially in the field of advanced technologies and the digital economy;
2.1.21. Participation in resolving other issues of providing assistance in the activities of the Commissioner.
Composition of the Russian-Omani Business Council
The Council consists of the Chairman of the Council, the Executive Secretary of the Council, and members of the Council.
Chairman of the Russian-Omani Business Council
4.1. General management of the Council's activities is carried out by the Chairman, who is appointed by the Commissioner for the term of his office.
4.2. Chairman of the Council:
- leads meetings of the Council;
- forms work plans and agendas for Council meetings;
- invites to participate in the meeting of the Council representatives of government bodies, experts and other persons who are not members of the Council;
- in agreement with the Commissioner, signs agreements on interaction and cooperation on behalf of the Council, and ensures that a register of such agreements is maintained in Russian and English;
- performs other functions related to the implementation of the Council's tasks.
Executive Secretary of the Council
5.1. The Executive Secretary of the Council (hereinafter referred to as the Secretary of the Council) is approved by the Commissioner upon the recommendation of the Chairman of the Council.
5.2. Secretary of the Council:
- participates in the formation of work plans and agendas for meetings of the Council and its working groups;
- prepares materials and organizes the holding of Council meetings, coordinates the agenda of Council meetings with the Commissioner and members of the Council;
- keeps minutes of the Council meetings and prepares the necessary materials after the meeting;
- keeps records of the implementation of the planned activities of the Council;
- ensures the posting of information about current members of the Business Council in Russian and English on the Council’s website;
- organizes informing the members of the Council about the dates and times of meetings, ensures that materials for meetings and minutes of meetings are sent to the members of the Council.
Members of the Council
6.1. The Council is formed by the Commissioner from among representatives of:
- All-Russian associations of entrepreneurs;
- Moscow associations and unions of entrepreneurs;
- public organizations operating in the field of protecting the rights and legitimate interests of entrepreneurs engaged in investment activities;
- representatives of the business community of the Sultanate of Oman;
- representatives of Russian and foreign companies – leaders of the investment business community;
- other persons with the necessary experience, competence and knowledge in the field of protecting the rights of entrepreneurs, experience in human rights activities or practical experience in the field of investment and foreign economic activity.
6.2. The personal composition of the Council is determined by the Commissioner. Representatives of public organizations and business associations submit candidacies of their representatives to the Commissioner for inclusion in the Council.
6.3. The members of the Council are appointed for the term of office of the Commissioner.
6.4. Early termination of powers of a member of the Council is possible at the initiative of one of the parties. The grounds for early termination of powers are:
- statement of a member of the Council;
- a decision to recall a member of the Council by the business association or public organization that delegated him;
- non-participation in three consecutive Council meetings without good reason;
- introducing destructiveness into the work of the Council at its meetings.
Rights and obligations of members of the Russian-Omani Council
7.1. Members of the Council have the right to:
- participate in and speak at meetings of the Council;
- participate in the formation of the agenda of the Council meetings;
- submit proposals for consideration by the Council on issues within the competence of the Council;
- receive information about the activities of the Council;
- submit in writing a dissenting opinion on the decisions of the Council;
- familiarize themselves with documents and materials on the issue under discussion, including documents and materials located on electronic media;
- conduct legal and (or) other types of examinations of documents and materials submitted to the Council.
7.2. Members of the Council are obliged to:
- implement the decisions of the Council, the instructions of the Council and its Chairman;
- participate in the activities of the Council, without missing its meetings without good reason;
- inform the Secretary of the Council of the impossibility of personally participating in the meeting of the Council and send a representative to participate in the meeting.
Organization of the Council's work
8.1. The Council carries out its work through:
- holding meetings of the Council;
- holding meetings of the Council's working groups.
8.2. The Council's working groups are created by the Commissioner upon the recommendation of the Chairman of the Council.
8.3. Composition and order of work of working groups are determined by the Chairman of the Council.
Council meetings
9.1. Meetings of the Council are held as necessary, but not less than once every six months.
9.2. Meetings of the Council may be held via videoconference. The fact of participation of Council members in a meeting via videoconference is reflected in the minutes of the meeting.
9.3. Meetings of the Council are valid if at least half of the members of the Council participate in the meetings.
9.4. Decisions of the Council are taken by open voting by a simple majority of votes of the number of Council members present at the meeting.
9.5. A copy of the minutes of the Council meeting shall be sent to all members of the Council within 14 working days after the date of the Council meeting.
9.6. Information on the activities and decisions of the Russian-Omani Council is published on the Commissioner’s website on the Internet: https://business-ombudsman.mos.ru in the Council section, on the Council’s own website on the Internet (if available), and is also provided to the media and interested organizations.
9.7. The Office of the Commissioner provides organizational, technical and methodological support for the activities of the Council.